Lemon Solutions logo
M臋偶czyzna zakrywaj膮cy twarz r臋kami na 偶贸艂tym tle.

Dlaczego warto inwestowa膰 w marketing restauracji w czasie recesji?

Pandemia koronawirusa wywr贸ci艂a bran偶臋 restauracyjn膮 do g贸ry nogami. W kilka dni restauratorzy zostali zmuszeni do tego, by zamkn膮膰 lokale i przestawi膰 si臋 na dow贸z. Po wielu trudnych miesi膮cach bran偶a otworzy艂a si臋 na klienta, jednak rosn膮ce ceny oraz wojna na wschodzie i jej konsekwencje sprawi艂y, 偶e stajemy przed kolejnymi wyzwaniami i boimy si臋 o to, co przyniesie przysz艂o艣膰. Wiele firm w obliczu nadchodz膮cej recesji szuka oszcz臋dno艣ci. Pierwszy w kolejce do ci臋cia bud偶et贸w zwykle jest marketing. To b艂膮d, poniewa偶 zmniejszenie wydatk贸w na reklam臋 b臋dzie mia艂o daleko id膮ce, negatywne konsekwencje.

Czy warto oszcz臋dza膰 na marketingu?

Marketing to jeden z aspekt贸w, kt贸ry jako pierwszy pada ofiar膮 ci臋cia koszt贸w. Co wa偶ne, o obni偶eniu inwestycji na reklam臋 zwykle nie decyduj膮 sami marketerzy, tylko w艂a艣ciciele firm, kt贸rzy nie wiedz膮, jakie s膮 konsekwencje ich decyzji. Warto spojrze膰 w tym kontek艣cie na dzia艂ania marketingowe nie jako na wydatek, a inwestycj臋, kt贸ra ma d艂ugofalowe konsekwencje. W czasie kryzysu bardzo 艂atwo podj膮膰 decyzj臋 pod wp艂ywem impulsu czy emocji. Bardzo istotne, by nie trzyma膰 si臋 sztywno raz wyznaczonej strategii marketingowej, kt贸ra powinno by膰 modyfikowana pod k膮tem bie偶膮cej sytuacji. Nie oznacza to impulsywnych dzia艂a艅, tylko przeanalizowanie na zimno r贸偶nych scenariuszy i wybranie opcji jak najbardziej korzystnych dla lokalu.

Eksperci wskazuj膮, 偶e w trakcie kryzysu nie warto ci膮膰 wydatk贸w na marketing, jednak cz臋sto ich podnoszenie r贸wnie偶 nie jest konieczne. Regres dotyczy wszystkich firm z bran偶y, z kt贸rych cz臋艣膰 obetnie koszty, dzi臋ki czemu wygraj膮 te lokale, kt贸re pozostawi膮 bud偶et na tym samym poziomie. Celem marketingu w sytuacjach kryzysowych musi by膰 przede wszystkim utrzymanie obecnych klient贸w, a w drugiej kolejno艣ci pr贸ba poszerzenia ich grona.

Spowolnienie na rynku a marketing w bran偶y gastronomicznej

Na kryzysowe sytuacje w bran偶y mo偶na popatrze膰 jak na zagro偶enie lub jak na szans臋. Cho膰 mo偶e zabrzmi to gorzko, to moment, w kt贸rym upada wiele firm z bran偶y mo偶e by膰 najlepsz膮 okazj膮 do umocnienia swojej pozycji na rynku. Dobrym pomys艂em na taki czas b臋dzie dostosowanie oferty do oczekiwa艅 go艣ci. W trakcie kryzysu COVID19 by艂y to dostawy na dow贸z. Obecnie w trakcie wojny na wschodzie wiele firm okazuje swoj膮 solidarno艣膰 z Ukrai艅cami, np. poprzez akcje pozwalaj膮ce na zawieszanie paragon贸w z posi艂kami, kt贸re mog膮 wykorzysta膰 uchod藕cy. Klienci ch臋tnie okazuj膮 i doceniaj膮 wsparcie, a okazane dobro wraca r贸wnie偶 w postaci rozg艂osu.

M贸wi膮c o bud偶etach na dzia艂ania marketingowe warto my艣le膰 nie tylko o ich wysoko艣ci, ale i wykorzystaniu. Recesja na rynku sprawia, 偶e nie wszystkie strategie stosowane dotychczas b臋d膮 skuteczne. Wystarczy cho膰by wskaza膰 przyk艂ad k膮cik贸w zabaw i animacji dla dzieci, kt贸re s膮 istotnym elementem przyci膮gaj膮cym rodziny. W trakcie pandemii i tak musz膮 by膰 one wstrzymane, przez co ich promocja zwyczajnie mija si臋 z celem.

Podsumowanie

Decyduj膮c si臋 na obci臋cie wydatk贸w na marketing warto pomy艣le膰 o przysz艂o艣ci lokalu. Ponadto trzeba przeanalizowa膰 rynek w szerszym kontek艣cie. Co w czasie spowolnienia robi konkurencja? Kryzys dotyka ca艂ej bran偶y, jednak mimo jego nadej艣cia, cz臋艣膰 firm radzi sobie ca艂kiem dobrze. Z pewno艣ci膮 nie s膮 to te, o kt贸rych jest cicho w艣r贸d klient贸w. Co wi臋cej, w momencie gdy wiele lokali upada, brak dzia艂a艅 w social media czy innych form reklamy mo偶e sta膰 si臋 dla go艣ci znakiem tego, 偶e lokal zosta艂 zamkni臋ty. Wbrew pozorom recesja mo偶e by膰 naprawd臋 dobrym momentem na reklam臋 i umocnienie pozycji lokalu.

Je艣li potrzebujesz pomocy profesjonalist贸w – napisz do nas koniecznie!

To jak
dzia艂amy razem?

Podziel si臋