Planujesz prowadzić kawiarnię? Chcesz założyć restaurację? A może przejąłeś restaurację po kimś i nie wiesz, co dalej? Musisz wiedzieć, że 60% lokali zamyka się w ciągu pierwszych dwóch lat od ich otwarcia. Jeśli jesteś nowy w branży, to z pewnością potrzebujesz pomocy. Do tego, byś prowadzić dobrze funkcjonujący biznes w branży gastronomicznej, nie wystarczą dobre chęci i świetna kadra. Potrzeba jeszcze know-how. Oto artykuł, w którym podpowiadamy skąd czerpać pomoc w otwarciu restauracji.
Jaki masz pomysł?
Podstawą rozpoczęcia działalności w branży gastronomicznej jest odpowiedni model biznesowy. Nie wystarczy otworzyć restauracji lub kawiarni, zakładając, że „jakoś to będzie”. Nie bez powodu 2/3 lokali upada w ciągu pierwszych dwóch lat od otwarcia. Konkurencja na rynku jest ogromna, a koronawirus dodatkowo mocno osłabił branżę. Dlatego zanim nie otworzysz lokalu, przeprowadź symulację swoich możliwości. Przede wszystkim zastanów się, w jakim stylu lokal chcesz otworzyć. Wyznacz jego mocne strony oraz to, czym wyróżni się na tle konkurencji, która znajduje się w okolicy i ma już grono oddanych klientów. Ponadto pomyśl o aspektach technicznych – organizacji dostaw i serwowaniu jedzenia. Ważne jest nie tylko to, by przyciągnąć gości do Twojego lokalu, ale także ich obsłużyć z pełnym profesjonalizmem, tak by wrócili po więcej. Pamiętaj, aby w budżecie wyznaczyć miejsce na działania marketingowe. Skuteczna promocja jest kosztowna, jednak bez niej nie sposób rozpocząć działalności lokalu gastronomicznego.
Kto jest Twoją grupą docelową? W czym jesteś lepszy niż inne konkurencyjne lokale?
W marketingu mówi się często o tym, że jeśli coś jest adresowane do wszystkich, to tak naprawdę nie trafia do nikogo. Dlatego starannie przemyśl profil działalności swojego lokalu i stwórz go tak, by przypadł do gustu Twoim przyszłym klientom. To jasne, że inaczej będzie wyglądała restauracja dla rodzin z dziećmi, a inaczej pub dla studentów. Zastanów się nad tym, jakie są potrzeby i oczekiwania Twoich przyszłych gości. Rodziny z dziećmi z pewnością ucieszy kącik dla maluchów, dziecięca zastawa, przewijaki w toaletach i weekendowe animacje. Klienci barów natomiast z pewnością szukają czegoś innego. Jak poznać potrzeby grupy docelowej? Na początku wypisz na kartę to, co przyjdzie Ci na myśl. Pamiętaj jednak o tym, że Twoje wrażania nie muszą znajdować odzwierciedlenia w rzeczywistości. By być bardziej obiektywnym stwórz persony, czyli wymyślonych gości i szczegółowo opisz ich profile, uwzględniając: imię i nazwisko, wiek, sytuację rodzinną, miejsce pracy, potrzeby, ambicje i oczekiwania. Dzięki temu znalezienie klucza, pozwalającego przyciągnąć gości, stanie się łatwiejsze.
Czy jesteś w stanie przenieść część swojej działalności online?
Wszyscy mamy nadzieję, że za jakiś czas epidemia COVID w Polsce przejdzie do przeszłości. Mimo to, planując otwarcie kawiarni lub restauracji, weź pod uwagę alternatywne formy działalności. Serwowanie potraw na wynos to zawsze dobry sposób na dodatkowy zarobek. Jeśli chcesz prowadzić lokal w dużym mieście, nie musisz inwestować we własną infrastrukturę, powalającą na realizację dowozów. Dobrym pomysłem może być podpisanie umowy z jednym ze znanych dostarczycieli dań na wynos. Ważne, aby wszystko dobrze przekalkulować i sprawdzić opłacalność takiej współpracy. Coraz popularniejsze staje się również wprowadzenie możliwości zamówień on-line. To funkcjonalność, której wdrożenie nie jest skomplikowane, a pozwala wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów. To pomoc w otwarciu restauracji, a do tego odciąża pracowników lokalu, którzy poświęcają mniej czasu na przyjmowanie zamówień.
Czy dysponujesz odpowiednią kadrą? Czy masz dobrego kucharza, barmana i managera, który będzie zarządzał lokalem?
Atmosfera i dobra kuchnia to filary, na których opiera się działalność gastronomiczna. Zanim nie otworzysz lokalu zastanów się, czy to na pewno odpowiedni moment. Podstawą jest to, abyś mógł zatrudnić wartościową kadrę. W restauracji będzie to dobry kucharz (lub kucharze) oraz barman. Bardzo istotną osobą jest również doświadczony i kreatywny manager, który będzie potrafił zorganizować funkcjonowanie restauracji, począwszy od ułożenia menu, poprzez dostawę towarów, aż po zarządzanie kadrą.
Czy wiesz, jak ważna jest inwestycja w marketing? Czy potrzebujesz pomoc w otwarciu restauracji?
Marketing to aspekt często niedoceniany przez właścicieli restauracji. Szkoda, ponieważ odpowiednio prowadzona promocja nie tylko jest doskonałym motorem napędowym na początku działalności, ale także pozwala wielokrotnie podnieść zyski. Skuteczny marketing dla branży gastronomicznej to przede wszystkim media społecznościowe, w których prowadzone są profile oraz kampanie marketingowe. Warto również zainwestować w promocję Google Ads, a także w lokalnych mediach. Możliwości jest naprawdę dużo. Dobrze przeprowadzona kampania marketingowa zwraca się kilkukrotnie.
Gdzie skorzystać z pomocy w otwarciu restauracji? Gdzie szukać wsparcia, gdy przejąłeś restaurację po kimś i nie wiesz, co dalej? Jeśli nie masz doświadczenia w prowadzaniu biznesu w branży gastronomicznej, przyda Ci się pomoc w otwarciu restauracji. Warto zgłosić się po nią do firm służących doradztwem biznesowym, takich jak Lemon Solutions.