Lemon Solutions logo
Kobieta stoi przed food truckiem.

W艂asny foodtruck i co dalej?

Zapewne ka偶dy, kto otwiera w艂asny food truck, ma na niego sw贸j pomys艂. Cz臋sto food truck jest spe艂nieniem wizji noszonej w g艂owie od lat, efektem samodzielnej pracy przy adaptacji auta na potrzeby konkretnej kuchni, ma艂ym kr贸lestwem ukochanych da艅.

Wydaje si臋, 偶e kiedy艣 w food truckach stawiano na proste i pyszne dania wybranej kuchni 艣wiata, dzi艣 niejednokrotnie mamy w nich do czynienia z kulinarnymi popisami wysokich lot贸w, a dania zaskakuj膮 restauracyjn膮 form膮, smakiem i cen膮. Drug膮 decyzj膮, zaraz po tej, co b臋dzie serwowane w food trucku i jak b臋dzie wygl膮da艂o menu, jest to, gdzie stanie auto czy przyczepa. Wyb贸r idealnej lokalizacji ma kluczowe znaczenie z biznesowego punktu widzenia. Od ilo艣ci klient贸w zale偶y w ko艅cu rentowno艣膰 ma艂ego gastronomicznego biznesu i nie ma tutaj znaczenia, czy i jak bardzo kto艣 lubi gotowa膰, jakich sk艂adnik贸w u偶ywa i czy marzy艂 o food trucku p贸艂 偶ycia, czy zacz膮艂 dzia艂a膰 troch臋 z przypadku.

Na co postawi膰? Sta艂a miejsc贸wka? Centrum miasta? Strefa przemys艂owa? Zloty i imprezy? Wyjazd na sezon do kurortu? Ka偶da z tych opcji ma plusy i minusy i chyba nikt nie by艂by w stanie powiedzie膰, 偶e sukces gwarantuje parking pod marketem albo trzydniowy zlot.

Sta艂a miejsc贸wka pozwala budowa膰 mark臋 i zdoby膰 sta艂ych klient贸w, kt贸rzy pojawi膮 si臋 w tym samym miejscu jutro, pojutrze, za tydzie艅. Miejsce w strefach przemys艂owych czy pod biurowcami gwarantuje t臋 sam膮 liczb臋 potencjalnych klient贸w ka偶dego dnia. Jednak nierzadko jest to myl膮ce 鈥 kto艣 g艂odny w godzinach lunchu czy obiadu oczywi艣cie mo偶e skierowa膰 swoje kroki w kierunku food trucka, ale mo偶e te偶 zje艣膰 kanapk臋 przyniesion膮 z domu czy otrzyma膰 od kuriera pude艂ka na ca艂y dzie艅 od firmy cateringowej.

Pracownicy nierzadko maj膮 zapewnione posi艂ki regeneracyjne czy owoce i napoje w ramach promocji przyjaznej atmosfery w korporacjach. Teoretycznie wi臋c g艂odni ludzie s膮 na miejscu, ale praktycznie… food truckowe dania jedz膮 sporadycznie. Wszystko zale偶y wi臋c od konkretnego miejsca, nastawienia ludzi do jedzenia i wydawania pieni臋dzy, og贸lnie panuj膮cej atmosfery i gastronomicznej konkurencji. Na pewno trzeba dostosowa膰 menu do profilu firmy, pod kt贸r膮 staje auto czy przyczepa, a co za tym idzie-do potencjalnych klient贸w. Stereotypowo pozwol臋 sobie zestawi膰 w tym miejscu pani膮 pracuj膮c膮 w biurze, kt贸ra wybierze vege sa艂atk臋 i pana pracuj膮cego fizycznie, kt贸rego zadowoli tylko burger z frytkami.

Zloty foodtruck贸w?

Zloty mog膮 wydawa膰 si臋 gwarantem sukcesu 鈥 w ko艅cu na imprezie, na kt贸rej stoi 8 czy 12 food truck贸w z r贸偶n膮 kuchni膮, masowo zjawiaj膮 si臋 g艂odni jedzenia i wra偶e艅 ludzie z ca艂ego miasta i okolic. Przychodz膮 po to, 偶eby zje艣膰 i dobrze si臋 bawi膰, maj膮 wi臋c pieni膮dze do wydania, co wydaje si臋 mie膰 kluczowe znaczenie. Ca艂ej sytuacji pomaga fakt, 偶e najlepsi organizatorzy intensywnie promuj膮 zlot 鈥 rozwieszaj膮 plakaty, zamieszczaj膮 posty w mediach spo艂eczno艣ciowych, og艂aszaj膮 konkursy: zapro艣 na wydarzenie okre艣lon膮 liczb臋 os贸b, a dostaniesz voucher na jedzenie w wybranym food trucku. Kusz膮ce? Tak! No i ta niesamowita atmosfera! Jednak trzeba zdawa膰 sobie spraw臋 z tego, 偶e udzia艂 w takim zlocie, zw艂aszcza dobrze promowanym, to du偶y koszt. Niejednokrotnie, 偶eby zwr贸ci艂y si臋 pieni膮dze za wjazd na imprez臋, trzeba sprzeda膰 100 porcji jedzenia.

Dodajmy do tego koszty przejazdu, noclegu, pracownik贸w oraz ryzyko zwi膮zane z brzydk膮 pogod膮 鈥 deszcz mo偶e odstraszy膰 nawet najwi臋kszych g艂odomor贸w. Poza tym zlot z kilkoma czy kilkunastoma food truckami w jednym miejscu daje klientom du偶y wyb贸r 鈥 by膰 mo偶e postawi膮 na inn膮 kuchni臋, ni偶 by艣my sobie 偶yczyli i b臋dziemy musieli pogodzi膰 si臋 z tym, 偶e to nie przed naszym autem ustawi艂a si臋 kolejka g艂odnych ludzi. Troch臋 inaczej wygl膮da kwestia jednodniowych imprez firmowych, targ贸w, festyn贸w czy dyskotek, na kt贸rych pojawia si臋 jeden food truck, a organizatorzy skupiaj膮 si臋 na zapewnieniu wszystkim dobrej zabawy i nie 偶膮daj膮 horrendalnych kwot za wjazd czy wysokich procent贸w od utargu.

Wspominaj膮c o konkurencji na rynku food truck贸w trzeba zaznaczy膰, 偶e b臋d膮c wybitnym kucharzem czy wyszkolonym sprzedawc膮, warto nauczy膰 si臋 delegowa膰 inne obowi膮zki, np. te zwi膮zane z promocj膮 i skorzysta膰 z kompetencji i do艣wiadczenia profesjonalist贸w. Agencje, takie jak LemonSolutions.pl, pomog膮 wyr贸偶ni膰 food trucka z t艂umu, zaprezentowa膰 dania w taki spos贸b, 偶eby nie mo偶na by艂o im si臋 oprze膰, dotrze膰 do klient贸w w przestrzeni miejskiej i wirtualnej, a wi臋c zwi臋ksz膮 szans臋 na sukces naszego auta w konfrontacji z innymi 鈥炁糰rciowozami鈥.

Po艂膮czone strategie = droga do sukcesu

Ciekawym i op艂acalnym wyj艣ciem mo偶e by膰 po艂膮czenie sta艂ej miejsc贸wki (poniedzia艂ek 鈥 czwartek) z wyjazdami na zloty w weekendy. Za takim rozwi膮zaniem przemawia tak偶e to, 偶e produkty, kt贸rych nie wykorzystamy na imprezie, bo np. pogoda nie dopisze, zu偶yjemy w ci膮gu tygodnia 鈥 ograniczamy wi臋c do minimum marnowanie jedzenia i ilo艣膰 strat. Wiadomo jednak, 偶e takie po艂膮czenie wi膮偶e si臋 z pe艂nym oddaniem pracy w food trucku i nie ma tutaj miejsca na prac臋 na etacie i dzia艂anie w kuchni z doskoku. Chyba 偶e, jak w ka偶dej innej dziedzinie, mamy na pok艂adzie zaufane osoby, kt贸rym mo偶emy powierzy膰 opiek臋 nad biznesem i mie膰 pewno艣膰, 偶e dania i obs艂uga zachowaj膮 wysoki poziom niezale偶nie od dnia tygodnia. W ko艅cu do food trucka przyci膮gaj膮 (tylko i a偶): jedzenie, ludzie i atmosfera. Gdy kt贸rego艣 z tych czynnik贸w zabraknie, nic nie da zmiana parkingu, organizatora zlotu czy miasta.

Je艣li potrzebujesz pomocy w marketingu – skontakuj si臋 z nami!

To jak
dzia艂amy razem?

Podziel si臋